Wednesday, June 24, 2009

Bosan?! Bosan di tempat kerja?



Bosan

Semua orang bosan

Bila bosan disebut berkali-kali mesti rasa bosan kan?!

Lebih lebih lagi bila duduk dirumah selain daripada menulis thesis & blog.

Bagaimana kalau bosan di ofis?

Bekerja adalah sumber rezeki kita.

Ada orang beranggapan pekerjaan itu adalah untuk duit semata mata.

Ada yang berfikiran, kerja yang dibuat adalah sama setiap hari, tiada hak dalam mebuat keputusan, dan hanya bekerja bila disuruh sahaja.

Jika setiap awal minggu memulakan kerja dengan agak terbeban maka pastinya bekerjapun akan menjadi beban.

Akhirnya banyak orang menjadi jenuh bekerja dan kehilangan motivasi.

Kebosanan dan jenuhnya bekerja akan melumpukan kreativiti.

Nak atasi kebosanan di tempat kerja?

Terdapat beberapa tips yang dirasakan boleh dipraktikan (hopefully aku pun dapat peratikkan sama..Insya Allah)

Nilah yang sempat aku gali dan fikir ..

a) Lakukanlah yang terbaik

Walau sesukar mana pun pekerjaan itu dan kadang kala bukan minat kita, buatlah yang terbaik. Lakukan dengan kudrat yang ada, mempergunakan segala kecerdasan yang ada dan sepenuh hati kita. Kita akan mampu menahan beban, boleh memecahkan persoalan yang rumit dan menikmati kehidupan kerja anda. Setelah itu, renungkanlah hasil kerja anda itu dari kejauhan. Kadang kala tidak semua usaha kita dapat menyempurnakan pekerjaan tersebut tapi tugas kita adalah melakukan sebaik yang mungkin. Rasanya 25% masa dalam kehidupan kita adalah terfokus pada pekerjaan. Oleh yang demikian, seharusnya kita harus mempergunakan masa yang diperuntukkan dalam pekerjaan itu sebagai saat saat gembira, duka dan sedih dengan erti kata lain belajar dalam menghadapi kehidupan.

b) Bersemangat bekerja (enthusiam)

Bersemangat ketika bekerja seolah-olah kita sedang menikmatinya. Jika tidak dapat menikmati pekerjaanyang dilakukan, taburlah minat terhadap pekerjaan

Ada sebaris ayat ayat yang sangat menarik, berbunyi seperti ini,

”Cintailah pekerjaan Anda, jika Anda tidak dapat mencintai pekerjaan Anda, cintailah orang-orang yang bekerja bersama Anda. Jika Anda tidak bisa mencintai pekerjaan Anda dan juga orang-orang yang bekerja bersama Anda, untuk apa Anda masih disana?”


Sebagian besar waktu manusia setelah dewasa dihabiskan dengan bekerja, jadi jika Anda bekerja lakukanlah dengan sukacita dan semangat. Seorang yang bijaksana pernah berkata,


“Jika Anda bekerja sebagai seorang tukang sapu jalan, sapulah jalan hingga para malaikat berhenti dan menengok kebawah dan berkata, disana ada seorang penyapu jalan yang luar biasa sedang bekerja.”

c) Teruslah belajar @ Long term study

Kapasiti otak berkembang apabila kita mempelajari sesuatu yang baru. Bekerja seiring dengan belajar akan membantu pekerjaan kita menjadi lebih menarik dan puas. Belajar akan meningkatkan rasa percaya pada diri dan kesanggupan kita dalam menguruskan hal hal pekerjaan. Ia juga dapat memperngaruhi sikap kita secara amnya terhadap kehidupan.

Banyak yang kita dalam belajar dalam urusan sehari hari pekerjaan. Contohnya interaksi
antara manusia, tentang peralatan pekerjaan kita, cara menulis memo office yang lebih baik, memimpin orang bawahan kita dengan lebih efektif, atau dapat menegtahui cara yang lebih baik dalam berurusan dengan orang atasan.

Kita juga boleh belajar melalui pengalamn orang lain. Kita mengamati rakan sekerja mengenai kekuatan dan kelemahan yang mana boleh kita jadikan sebagai pengajaran. Bahkan dengan belajar dari kesalahan atau keberhasilan kita sendiri dengan menganalisisnya dapat menjadikan sesuatu kerja itu akan menjadi senang dan lebih efektif dikemudian hari.

Itulah antara yang boleh dilakukan dalam mnegatasi rasa bosan terhadap pekerjaan.

Jauhkan pemikiran negatif yang memebuatkan kita terbeban dengan pekerjaan.

Berikan sepenuh perhatian pada pekerjaan, dan melakukan sedaya upaya yang mungkin sehingga kita dapat rasakan sesuatu kegembiraan kerana telah berjaya menyelesaikan pekerjaan kita.

Bekerja keras bukan strategi yang terbaik untuk mendapat kejayaan. Keterlaluan jua akan menyebabkan kita membuat pelbagai kesilapan yang kita tidak sedari. Secara tipikalnya, bekerja la dengan SMART. Anda bukan hanya menyelesaikan pekerjaan dengan baik, tetapi juga memiliki waktu untuk kehidupan pribadi Anda.

S : Specific
M : Mesureable
A : Attainable
R : Realistic
T : Timely

Jangan lupa berhuha huha dengan member …dalam erti kata lain memberi reward kepada diri sendiri sekiranya sesuatu pekerjaan itu selesai. Hidup terlalu pendek untuk diisi dengan kesedihan…live life to the fullest..



2 comments:

mila said...

heloo.. nice blog sis.! banyak benda untuk dilakukan jangan lah bosan !he3x.

inafarhana said...

bosan nie..