Tuesday, September 15, 2009

Harapan dan Kecewa

Kadangkala hidup ini sentiasa dibatasi oleh keadaan yang tidak kita impikan untuk ianya terjadi. Menjadi fitrah manusia di mana manusia senantiasa ingin diselimuti oleh kegembiraan. Bila berada pada keadaan yang tidak gembira, manusia sering lupa bahawa detik itu merupakan satu dugaan yang diberikan sebagai ujian untuk menguji sejauh mana keimanan seseorang itu.

Situasi yang tidak gembira iaitu sedih atau kecewa membuat jiwa seseotang mudah runtun dan mengambil masa untuk pulih..ada yang mengambil masa beberapa minit dan ada yang mengambil masa berpuluh puluh tahun untuk mengubati rasa sedih dan kecewa itu. Orang kata, time will heal...tapi adakah masa yang kita buang itu berbaloi kepada seseorang yang pernah mengecewakan kita??.

Bagi mereka yang mengalami rasa sedih atau kecewa , beberapa tips atau panduan boleh diaplikasi ketika menjalani saat saat getir ini. Pertama, jangan menyalahkan orang lain terhadap apa yang sudah terjadi tapi fokus kepada diri sendiri. Sesungguhnya kita tidak dapat mengubah sikap, pendapat atau pandangan lain, tapi kita mampun untuk mengubah diri kita sendiri. Jangan sekali kali menyalahkan apa jua keadaan atau situasi sekiranya kita tidak dapat apa yang kita hajati. Usah memberi harapan yang terlalu tinggi pada seseatu. Apabila harapan kita menjadi terlalu tinggi maka kekecewaan akan semakin tinggi juga.

Yang kedua pula, kita kena berusaha untuk berfikiran positif tentang orang yang membuat kita kecewa atau keadaan yang tidak berpihak dengan kita. Kita seharusnya lebih bijak dengan menerima bahawa manusia secara lumrahnya tidak sempurna dan juga keadaan yang tidak seperti yang kita harapkan. Dengan mengaplikasikan tips ini, mudah-mudajan ia membantu memulihkan rasa sedih akibat daripada kekecewaan itu..

Kata orang...
~~~Berharaplah..kerana tanpa harapan kita tidak akan pernah merasakan betapa manisnya harapan yang menjadi kenyataan...~~

~~Kecewa..selalunya bermula oleh pihak lain yang mana ianya diluar kemampuan kita untuk menentukan atau menjangkakan. Kita mungkin tidak dapat menghindari atau menolak kekecewaan itu..tetapi kita dapat menentukan sejauh mana kita dapat mengatasi perasaan kecewa itu..adakah ianya mengambil masa yang sekejap atau lama..semuanya bergantung pada kita..

1 comment:

Mrs Camillo said...

oleh yang demikian, jangan terlalu menaruh harapan...

yet that's still human nature..

sediakan plan A, B dan C...

so that when A is ruined, u can proceed to B or C... :)

it sound easy but hard to do.

BUT WE NEED TO PRACTICE THAT, for now~